Hoe zag jij vroeger je carrière pad voor je?

“Ik heb sociologie gestudeerd aan de UVA dus ik ben eigenlijk socioloog. Toen ik afstudeerde had ik niet een heel duidelijk carrière pad voor ogen. Ik was altijd wel geïnteresseerd in de energietransitie en alles wat daarmee te maken had.”

Hoe was Lens toen jij er binnenkwam?

“Het begin van Lens was een startup fase. We deden veel zelf en je was niet alleen met sales bezig, maar ook met projectmanagement, marketing en administratie. Ook veel dingen in de markt waren nieuw. We waren aan het pionieren. Veel lezen over wetgeving, cursussen volgen over techniek, verdiepen in huurderswerving, geïnteresseerd zijn en goed luisteren naar je klanten. Wat vinden ze belangrijk? Dat moet je meenemen en dan op zoek gaan naar informatie en daar een specialist bij zoeken. Dat is het mooie bij Lens. We zijn een multidisciplinair bedrijf. We hebben allemaal mensen aan boord met heel verschillende achtergronden. Als ik iets wil weten over techniek dan ga ik naar Evert of naar één van onze beheermonteurs. Als ik iets over wetgeving wil weten dan ga ik naar Christiaan etc. Zo zuig ik al die kennis op.”

"We zijn een multidisciplinair bedrijf. We hebben allemaal mensen aan boord met heel verschillende achtergronden."

Wat is er de afgelopen 10 jaar allemaal gebeurd?

“Het bedrijf is ontstaan en gebouwd rond de zonnestroomverdeler. Herman de zonnestroomverdeler was een uitvinding en onze USP. We gingen in eerste instantie alleen met de Herman de markt op. We kwamen erachter dat we geen losse Herman konden verkopen, maar beter een heel zonnesysteem inclusief Herman. Onze doelgroep was Verenigingen van Eigenaren. Dat is een verzameling van particulieren die samen een dak delen. Daar hebben we twee/drie jaar volledig op ingezet. Ik ben het hele land doorgereden en ik heb gepresenteerd op ledenvergaderingen. Van Maastricht tot Groningen heb ik installaties verkocht. Het was alleen hard werken, omdat die trajecten wel twee jaar duurden en soms werd er maar één keer per jaar vergaderd. Met zoveel mensen om te overtuigen, wordt het voor ons op een gegeven moment niet meer interessant. We kregen steeds meer vragen vanuit de woningbouwcorporatiessector. Dat is voor ons een veel interessantere doelgroep. Door onze ervaring met gestapelde bouw, bleken we een specialist te zijn op dat gebied.”

 

Hoe ben je op de sales afdeling terechtgekomen?

“Ik heb me gerealiseerd dat sales veel meer is dan alleen iets verkopen en dat het heel goed bij mij past, omdat ik een generalist ben. Ik ben geïnteresseerd in heel veel dingen en ik weet van heel veel dingen een beetje, maar ik ben geen specialist. Ik ben bijvoorbeeld geen engineer. Je moet mij niet ergens neerzetten om 3 uur lang aan een ontwerp of berekening te laten werken. Wel weet ik goed hoe de techniek werkt. Ik ben er ook in geïnteresseerd, waardoor ik het sneller begrijp en vervolgens kan uitleggen aan mensen.

Onze projecten bestaan uit veel aspecten waar je specialisten voor hebt. Mijn rol is om die verschillende aspecten bij elkaar te brengen. Ik kan met een techneut praten en dat verhaal weer vertalen aan iemand zonder zo’n technische achtergrond. Dat is een onderdeel van het verkopen van het salestraject van onze projecten en opdrachtgevers.”

 

Hoe ziet je toekomst eruit bij Lens?

“We zijn ambitieus als het gaat om onze sales doelstellingen en hebben dit jaar het salesteam aangevuld met nieuwe versterking. Uiteindelijk moet ons salesteam flink groeien. Een belangrijk aspect gaat voor mij komend jaar worden dat ik de nieuwe accountmanagers en sales mensen ga inwerken en team ga aansturen. De kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan bij onze projecten in de markt wil ik gaan overbrengen aan de nieuwe accountmanagers die bij Lens komen werken. Ook gaan we proberen om nog verder te groeien om één van de belangrijkste spelers te worden in de segmenten die wij bedienen, zoals woningbouwcorporaties en vastgoedinvesteerders.”

 

De Mensch van Lens aan het woord

Benieuwd naar nog meer verhalen?

Levien

“Ik wil bijdragen aan de transitie naar een duurzamere samenleving. Dat is één van de redenen dat ik in de duurzame energiesector terecht ben gekomen en nu alweer 10 jaar bij Lens werkzaam ben”.

Rinske

Dat er bij Lens alle ruimte is voor persoonlijke groei bewijst Rinske nog maar eens. Van tijdelijk bijbaantje tot fulltime Marcom teamleider. Ze neemt ons mee door haar groeipad.