Waarom heb je gekozen om de Columbus en Mandela training te volgen?

“Ik ben bij de trainingen terecht gekomen op aanraden van Tessa. Ik had nog al mijn ontwikkelbudget over vorig jaar en was in overleg met Tessa wat ik hiermee zou willen. Mijn vorige trainingen waren allemaal gefocust op de inhoud van mijn werk, leidinggeven of Excel. Tessa vroeg waarom ik niet eens een training gefocust op persoonlijke ontwikkeling zou doen. Zij had deze training een paar jaar terug ook gedaan. Vandaar dat ik hierbij terecht kwam.”

Hoe ging je de training in?

“Ik had van te voren geen idee wat me te wachten stond. Ik wist ook niet precies waar ik aan wilde werken. Ik vond het idee van persoonlijke ontwikkeling en leren over mezelf interessant. Hierdoor kun je groeien als mens. Ik ging erheen met de gedachten: ik zie wel wat het me opbrengt.

De beschrijving is ook vrij vaag en dat is terecht. Als je van te voren precies weet wat het doel is van bepaalde oefeningen dan kun je je hierop voorbereiden, maar het is nou juist de bedoeling dat je onbewust dingen doet.”

"Als je zo intensief bezig bent met jezelf ga je open. Ik merk dat ik me emotioneler voel. Dingen komen meer aan, maar ik ben ook minder bang."

Kun je ons meenemen in wat je zoal leert bij deze trainingen?

“Bij de Columbus training ligt de focus op welke normen, waarden en overtuigingen je hebt. Hierbij ga je kijken of deze normen, waarden en overtuigingen voor je werken en welke je tegenhouden op bepaalde vlakken. Voor mij specifiek is het dat ik teveel bezig ben met wat anderen vinden en willen. Ik wil iedereen tevreden houden. Natuurlijk niet in elk aspect van mijn leven, maar op sommige vlakken, waar ik het eigenlijk niet wil, wel. Je gaat in deze training ook kijken naar je verleden. Heb je bijvoorbeeld bepaalde normen en waarden van je ouders overgenomen die voor hen wel werkte, maar voor jou niet.

Bij de Mandela training ga je weer een stapje verder. Je hebt in kaart wat je normen, waarden en overtuigingen zijn en welke niet voor je werken. Je gaat dan vervolgens kijken naar welk gedrag en welke patronen je vertoont. Wat werkt niet voor je en doe je wel en waarom doe je dat? Hoe kun je dit anders doen? Met oefeningen ga je hiermee aan de slag. Je stapt uit je comfort zone.

Aan alle oefeningen is ook theorie gekoppeld. Je leert echt heel veel over jezelf. Wat daarnaast heel leuk is aan deze training is dat het in groepsverband is. Je leert ook heel veel van waar anderen mee bezig zijn.”

 

Hoe zien de trainingen eruit?

“De Columbus training is 3 dagen en een avond en de Mandela training is 4 achtereenvolgende dagen. Je bent dus echt een weekend weg en slaapt daar ook. Het zijn lange dagen. Je begint om 10 uur in de ochtend en bent om 10 uur ’s avonds pas klaar.

Het is heel intensief, maar het werkt heel goed om een heel weekend weg te zijn en alleen maar daarmee bezig te zijn. Je hebt niet de afleidingen van je huis. Je hoeft bijvoorbeeld geen huishouden te doen of eten te maken. Alles is verzorgd.”

 

Hoe pas je de kennis die je bij de opleiding leert/hebt geleerd toe in je werk?

“Als je zo intensief bezig bent met jezelf ga je open. Ik merk dat ik me emotioneler voel. Dingen komen meer aan, maar ik ben ook minder bang.

Een specifiek voorbeeld van wat ik nu toepas in mijn werk is het beter durven aangeven van mijn grenzen. Ik durf eerder nee te zeggen en duidelijk aan te geven bij collega’s als ik het druk heb en dus geen tijd heb. Ik kan dit nu beter en eerder communiceren in plaats van dat ik overloop. Daarnaast maak je tijdens de trainingen een plan wat je gaat uitvoeren wanneer je thuis bent. Je maakt opdrachten voor jezelf. Voor mij is dit bijvoorbeeld om meer uit mijn comfort zone te stappen. Dus in plaats van tegen mezelf te zeggen dat alles misgaat en daardoor iets niet te proberen ga ik het gewoon doen! Dit plan kan dus zowel privé als werk gericht zijn.”

 

Zou je de opleiding aanraden aan collega’s?

“Ja zeker! Het is de perfecte training voor iedereen die aan zichzelf wil werken. Ik merk aan mezelf dat ik veel helderder en duidelijker kan zijn. Dit is een voordeel voor mezelf en mijn collega’s. Maar het is vooral gewoon heel erg leuk!”

De Mensch van Lens aan het woord

Benieuwd naar nog meer verhalen?

Sonja

Zelfs na 40 jaar gewerkt te hebben als klantenservice medewerker steekt Sonja Schoenmaker nog iets op van een recent gevolgde training in haar vakgebied.

Dirk

“De kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan wil ik gaan overbrengen aan de nieuwe accountmanagers die bij Lens komen werken”.